Bier voor generatie U

IMG_5801

Food for thought

I just realised only ~7% of drinkers of the Le Guess Who festival beer check their beer on Untappd – a nice reality ‘check-in’ that there is much beer and life beyond that little app with its vocal opinions ~ Gijs Van Wiechen-De Kromme Haring

Een korte zinsnede op Facebook, een statement, een bedenking gemaakt door Gijs van Wiechen, head honcho bij de fijne Nederlandse brewpub De Kromme Haring, blij om te zien dat toch niet iedereen zijn bier aan het ‘inchecken’ was. Het zette me ook even aan het denken. We zitten tegenwoordig zo met ons hoofd in onze smartphone dat even opkijken van dat blauwe scherm een soms wat troebel beeld geeft, een waas voor de ogen. Toegegeven, ik pleit ook schuldig. Die smartphone is zowat het verlengde geworden van mijn rechterarm. De evolutieleer van Darwin in gedachte zie ik binnen een paar jaar mensen geboren worden met een smartphone in plaats van een handpalm. Alleen, Darwin’s evolutie was er een van aanpassing ter verbetering…Check je niet regelmatig je smartphone vandaag dan flikkeren de letters FOMO als een zwaailicht in je hoofd. ~Fear Of Missing Out~ De angst om iets te missen.  We hebben tegenwoordig de hele wereld in onze handpalm liggen, alles binnen handbereik en nieuw is niet nieuw genoeg meer. Nieuw is al oud nog voor het in de winkel staat, op het rek van je favoriete bierhandel.

Onze mening is ook directer geworden en onmiddellijk beschikbaar voor iedereen. Sociale media zijn hiervoor ontworpen, versterken dit. Sociale media geeft ons een gevoel van (valse?) eigendunk, laat ons voelen dat onze mening van belang is. Terecht uiteraard en apps zoals Untappd spelen hier handig op in, laten je jury en beul zijn tegelijk. We vergeten soms echter dat er meer is rond bier dan enkel maar het analyseren, proeven, vergelijken en ophemelen of neersabelen ervan. Gewoon genieten soms…

DSC03037

Untappd, goed getapt of ongepast?

We krijgen zo danig veel prikkels vandaag dat we dikwijls voorbij gaan aan wat we echt graag hebben. Applicaties als Untappd voeden een hang naar diversiteit, kanaliseren dit. Nieuw is niet meer nieuw eens je het ‘untappd’ hebt en de zoektocht naar het nieuwe bier start meteen weer… Hopla, weer een nieuwe IPA gecheckt en je krijgt er nog een badge voor ook! Nog 10 verschillende en je zit op level honderd-weet-ik-hoeveel. Een puntensysteem als beloning omdat je zo divers mogelijk drinkt. Wat levert het op? Brouwerijen die hierop inspelen. Brouwerijen die geen vast gamma meer hebben, die iedere keer weer een nieuw bier brouwen. Brouwerijen die naar de wenken van de consument dingen door in te spelen op de nieuwste trends. Bieren die worden gebrouwen naar de goesting van de consument, niet naar de smaak van de brouwer. Bieren die te snel worden uitgebracht of misschien helemaal niet hadden moeten uitgebracht worden. Bieren met ingrediënten waarvan je denkt dat ze ontworpen zijn om in een kermiskraam geserveerd te worden, samen met een Pomme d’amour of een suikerspin. Diversiteit is fijn, variatie wordt aangemoedigd en als brouwer moet je ook de vinger aan de pols houden, alleen vraag ik mij af of het tegenwoordig niet te ver gaat? Een brouwerij die al jarenlang aan zijn gamma werkt, steengoede bieren maakt en deze tot in de perfectie beheerst riskeert als oubollig te worden versleten omdat het geen bier van dit of dat type heeft. Ik hoor het tegenwoordig al eens vallen over een lokale Brusselse brouwerij. ‘Goed? Mja, maar weer zo typisch en herkenbaar xxx. Ze verbazen mij niet meer.’ Kwaliteit als teken van achteruitgang? Het beeld van de lokale brouwerij met haar 3 bieren lijkt achterhaald. Deels terecht, deels spijtig. Het heeft ook wel zo zijn goede kanten uiteraard want zonder al deze info die vandaag zo voor het grijpen ligt zou de bier revival er misschien helemaal anders uitzien. Het inkorten van de informatiestroom van bron naar gebruiker heeft er ook voor gezorgd dat meer mensen hun project gelanceerd hebben in de bierwereld met menig spectaculair resultaat. Menig misbaksel ook maar toch…het mes snijdt aan twee kanten. Ook een applicatie als Untappd heeft die dualiteit in zich.

X-Y-Z

Wie heeft het trouwens voor het zeggen tegenwoordig? Zitten we aan generatie Z of zijn de millennials nog steeds aan zet? Generatie X lijkt vanop een afstand toe te kijken, als gebruiker maar ietwat gematigder. Sowieso is de huidige generatie gedomineerd door de kracht van sociale media. Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter,…De enorme bedragen die bedrijven voorheen moesten investeren in reclamecampagnes kunnen nu gericht besteed worden aan individuen die een zekere reikwijdte hebben. Influencers worden ze genoemd. Kennis en kunde zijn geen vereiste meer. 10.000 followers op Instagram wel. Een mooi gezicht helpt, een forse boezem of de gepaste look ook. Filtertje dabei en hup, liken maar. Het blijft maar in mijn hoofd spoken; als je je business plan moet richten op deze generatie moet je ofwel hyper flexibel zijn of op korte termijn werken. ‘What’s hot today is out tomorrow’, right? Ofwel ben ik een oude zeur aan het worden en kan ik niet meer mee met mijn tijd. Kan ook uiteraard. Er is natuurlijk generatie U, de Untappd generatie. Een hele bende bierliefhebbers die hun status volproppen met honderden tot duizenden bieren. Ik ook ja! Ze zijn zoals ik hierboven al aanhaalde een doelgroep, net zoals leden van Ratebeer en Beeradvocate dat zijn. Data is big business en dat is geweten door groepen als ABInbev die zich hier en daar al ingekocht hebben. De rol van een applicatie als Untappd als verkoopkanaal, als promotie voor een bier daar heb ik nooit echt in geloofd maar de enorme opslag aan gegevens is van onschatbare waarde.

SAMSUNG CSC

Untappd, Instagram, Ratebeer en dergelijke hebben liefhebbers een stem gegeven. Een stem die voor iedereen hoorbaar is. Je kan een bier analyseren, goed of slecht, en je mening het wereldwijde net insturen. Op zich een goed zaak maar aan de andere kant is bieren proeven voor sommige verschoven van een fijne hobby naar een dwangmatige praktijk met zijn gevolgen voor het bierlandschap.

Ikzelf heb de Untappd applicatie reeds een tijdje achter me gelaten. Mijn eerste check-in dateert van ergens begin 2013, een Duvel Tripel Hop 2012. Mijn laatste check-in van februari 2017, een 1st batch Pinot Noir van Tilquin. Eindigen in schoonheid heet dat en ondertussen weer bijna twee jaar Untappd vrij. Het moeten inchecken, het moeten raten, het steeds maar een nieuw bier te moeten drinken, het steeds maar zoeken naar exclusieve bieren, het alles willen proeven… Het werd teveel en ontnam me het plezier van wat een bier drinken moet zijn. Ook andere applicaties spreken mij niet meer aan.

DSC00539

Wat we vooral niet mogen verliezen is het sociale karakter van bier in real time, niet op social media. Bier als een drank die de tongen wat losmaakt, een sociaal smeermiddel. Een pint in de voetbalkantine, een geuze op zondag bij In de Verzekering tegen De Grote Dorst, een Tripelke of Trappistje na die wandeling, een verse IPA na een lange werkdag, een fijn glas bitter blond bier bij een gerecht op restaurant,… Untappd heeft zijn nut, soms moet je een bier echter niet plat analyseren maar er gewoon van genieten zonder meer. Dat doe je dan best zonder Untappd of andere applicatie!

En ja, de ironie dat u dit zal lezen via ‘sociale media’ ontgaat mij niet 😉

Santeï

Kevin ~ Belgian Beer Geek

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.