Bierkenner, ik gruw van het woord….Tegenwoordig wordt het te pas en onpas gebruikt als er iemand duiding moet komen brengen over bier en hou ik mijn hart vast nog voor er ook maar één woord over de lippen is gegaan van die bierkenner. Gigant ABInbev neemt gigant SABMiller over…laten we even bierkenner X wat uitvragen. Bier X heeft weer een prijs gewonen op een of andere bierwedstrijd……bierkenner Y zal daar wel wat zinnigs over te zeggen hebben. Allemaal goed en wel, mensen genoeg hier in België die een zinnig woord te zeggen hebben over de materie; zij het Sofie Vanrafelghem over de ééntonige kijk van de marketing mannetjes&dametjes op de bierbeleving, zij het Jef Van Den Steen door zijn expertise en ervaring (al kan ik 1 televisie programma waar hij wel erg kort door de bocht ging niet van mijn harde schijf wissen), zij het een blogger als Breandán Kearney van BelgianSmaak die je even meesleurt in een artikel over een brouwerij. Er zijn er echter ook meer dan genoeg die met een zichzelf aangemeten blasé een hoop onzin spuien als hen iets gevraagd wordt over bier, al dan niet ingegeven door een vette cheque van een gulle sponsor. Naar nuancering moet je meestal ook niet zoeken. ‘Deze geuze werd speciaal gebrouwen voor….’, ‘gist verandert in alcohol’, ‘onze Leffe werd met de meest edele hop gebrouwen….’, ‘de IPA werd speciaal sterk gehopt om de lange bootreis naar India te overleven’,….Ergernis alom! Het wordt mij trouwens ook al eens voor de voeten geworpen ‘bierkenner’ te zijn waarna ik hevig nee-schuddend ontken en het net niet op een lopen zet. Noem mij bierliefhebber, noem mij beer geek maar noem mij aub geen bierkenner want dat ben ik niet. Ok, ik ken best wat van bier en kan er wel wat zinnige dingen over zeggen, een heleboel onzinnige ook trouwens maar ik zie mij gewoon als een curieuzeneus met een sterke liefde voor bier. Over geschiedenis moet je mij niet veel vragen, mijn lange termijn geheugen is net als mijn korte termijn geheugen sneller verdwenen dan een schuimkraag op een slecht gereinigd glas. Maar soit, experts genoeg om de leek te woord te staan mocht u even het veld door de graanhalmen niet meer zien, onder elke steen komt er wel één uitgekropen. Is je geest van sceptische aard en neem je geregeld de dingen met een flinke korrel zout dan zit je trouwens wel goed. Het zal nodig zijn trouwens met al die afstuderende zythologen die een getuigschrift van bierkenner/biersommelier in hun handen gedrukt krijgen…..
Toch vind ik de term bierkenner iets protserig hebben, iets dat zich onderscheidt van de rest want immers ‘ik ken bier en per definitie jij dus niet’. Als ze het woord connaisseur erbij sleuren dan krijg ik het helemaal op mijn heupen. Even de term verfransen om er toch maar een air van ‘je ne sais quoi’ aan toe te voegen. Snobs in vermomming, ja. Dus nee, dank u, die met bier gevulde kelk laat ik aan mij voorbijgaan en met deze overgang kom ik ook tot de kern van mijn betoog want waarom al dit gejammer?

Waarom? Omdat ik met een enge gedachte in het achterhoofd zit, een doembeeld dat plots als een onuitwisbare waas voor mijn ogen hangt. Een beeld waarin bier in ijsemmers op tafel wordt gezet, geschonken door in maatpak gestoken, gestrikte en van witte handschoenen voorziene kelners. Het is een doembeeld mij vakkundig geserveerd door de mensen van Palm Craft Brewers(die naam alleen al…) die tijdens de European Beer Bloggers Conference(een evenement waar ik niet bij was maar dankzij sociale media wel een glimps van kon opvangen) zijn bier liet schenken door, yep, kelners met witte handschoenen. ‘Shit, het is zover’ was mijn eerste gedachte bij het zien van dat beeld. Bier heeft zijn status van volksdrank verloren en is definitief naar het luxesegment verhuisd. Géén Stellakes aan 1€ meer in het lokale café, geen lambiek of geuze meer in een stug glas met dikke bodem maar voortaan in een champagneglas met obligatoir opgeheven pinkje, voortaan zal dat hoppig bier niet meer naar hop geuren maar naar een parfum van Oost-Indische kers, naar Bergamot, naar door een gekromd oud vrouwtje onder een Italiaans zonnetje geplukte citroenen uit de Amalfi regio en naar het exotisch briesje dat waait op het zuid-oost gerichte hopveld. Oh gruwel en afkeer, we zijn verworden tot wat mij zo mateloos kan irriteren aan de wijnwereld en zijn sommeliers; pompeuze snobs die met opgeheven neus neerkijken op bier. Dus, laten we vooral die weg niet opgaan, laten we dat vooral niet doen! Een opwaardering van bier daar ben ik het volledig mee eens, bier kan gerust op gelijke hoogte staan met wijn en champagne en zelfs daarboven, maar laten we ons toch niet verliezen in het nutteloos opwaarderen en het verkopen van gebakken lucht want hoe verder je dit drijft hoe minder de brouwer in de pap te brokken heeft en des te meer de marketeer. Een flesje in een speciale uitvoering voor dat unieke, doch sterk gehypte restaurant? ‘Chaching‘ , ik hoor de kassa al rinkelen….Doch is het niet meer dan een verschillend omhulsel rondom hetzelfde bier. Een beetje een fata morgana dus. Dat de prijs van bier wat omhoog mag daar ben ik het ook mee eens maar ook hier hoeft bier geen sterallures te krijgen. Dat restaurants in hun budgetering een flinke hap aan wijn hopen te verdienen daar heb ik begrip voor en dat kan bij bier ook want maar al te veel wordt bier nog bekeken als iets dat géén geld mag kosten. Alsof het voor de brouwer niets kost. ‘Het is toch maar water, hop, gerst en gist meneer?’ Nee! Bier is niet goedkoop! De grote brouwmoguls hebben u in hun alles verslindende veroveringsdrang de indruk gegeven dat bier goedkoop is maar bier gebrouwen op industrieel niveau kan je niet vergelijken met de smakelijke en eerlijke bieren die een kleine artisanale brouwer voortbrengt. Dus ja, bier mag wat kosten en een positionering naar boven kan passen in een opwaardering van bier, het moet echter de spuigaten niet uitlopen en prijs/kwaliteit moet op niveau blijven. 7€ voor een glas (k)Leffe vragen is niet gepast, op restaurant voor een glas Vintage Oude Geuze wel, alles in proportie. En niet vergeten ‘It’s only worth what the fool is willing to pay for it!’ maar gezien er zotten zijn die met gemak enkele duizenden eurootjes leggen voor een fles Lambiek/Geuze….
Dus moraal van het verhaal? Opwaarderen van het bier, ja! Laten we ons echter niet verliezen in het verkopen van gebakken lucht en het toegankelijk houden voor iedereen, bier past bij ieder moment!

Voilà, even uitgeraasd. Ik kan er weer even tegen maar o wee degene die mij nu een bier durft te schenken met witte handschoentjes aan….
Cheers
Belgian Beer Geek
Jammer dat je in dit artikel alle zythologen over dezelfde kam scheert … er zitten er heel wat tussen die wel oprecht geïnteresseerd zijn in bier en alles wat erom heen draait !
Het getuigschrift wordt je niet zomaar in de handen gedrukt, je moet er twee jaar zeer intensief voor werken, het is wel zo dat je na die twee jaar niet alles weet over bier (dat weet je waarschijnlijk zelfs nooit), maar je krijgt een grondige basis en dan is het aan jezelf om bij te blijven … te blijven lezen, proeven, ondervinden !
Ja, ik ben zelf zytholoog en ik ben er ook trots op dat ik hard gewerkt heb om die titel te behalen, mij zal je nooit bier zien schenken met witte handschoenen, maar ik zie het wel als mijn taak om het verhaal over te brengen en zo mee te werken aan de opwaardering van het bier en aan de mensen over te brengen dat bier geen vulgair product is, maar een product dat zeer lang ondergewaardeerd werd en nu (terecht) zijn weg heeft gevonden naar het segment van de “betere” dranken.
Just my two cents, mr. Belgian Beer Geek (op zich ook wel een flaterende titel om jezelf te geven)
LikeLike
Ironie is niet altijd even makkelijk te vatten…Ik ben ook een ‘zytholoog’ in opleiding!
LikeLike