The curious case of Orval vs. Mikkeller

SAMSUNG CSC

Het zal menig bierliefhebber en beer geek wel opgevallen zijn dat er een tijdje terug plots een rijtje vreemde bieren stond in de plaatselijke Delhaize supermarkt. 3 bieren, niet gepositioneerd tussen de andere bieren op de bierafdeling maar handig, als een exotisch item, geplaatst tussen de etenswaren op de delicatessenafdeling. Het betrof 3 bieren van de Deense bierfirma/brouwer Mikkeller; Jackie Brown, Milk Stout en Arh Hvad. Mikkeller, je weet het of je weet het niet, is een überpopulaire firma met als thuisbasis Kopenhagen, Denemarken. Wat ooit startte als een thuisbrouwexperiment van leraar Mikkel Borg Bjergsø is nu een wereldwijd imperium geworden met bars en distributie over de hele wereld. De meeste van de bieren van Mikkeller worden trouwens in ons eigen landje gebrouwen door De Proefbrouwerij uit Lochristi, de referentie in de bierwereld als het op maatwerk in bier aankomt.

SAMSUNG CSC

Nu is er met één van die bieren wat aan de hand, namelijk het Arh Hvad bier. Dit bier is een interpretatie van ons eigenste Orval bier, Mikkel Borg Bjergsø is namelijk een groot fan van dit Trappistenbier. Als interpretatie komt het zelfs heel dicht bij het illustere bier van de monniken uit de provincie Luxemburg. Een zelfde recept aan de basis en ook het gebruik van een Brettanomyces giststam zijn hiervoor verantwoordelijk. Voor mij was dit een mooie verassing want ik ben best fan van Orval en deze Arh Hvad kon mij al zeker bekoren daar hij mij zelf iets pittiger en bitterder smaakte. Maar soit, een interpretatie, een kloon van Orval, met een speelse kwinkslag, een streepje Deense humor. De naam Arh Hvad is Deens voor ‘Say what?’-‘Wat zeg je?’ maar lijkt vooral in uitspraak sterk op Orval. Op het etiket prijkt ook een logo dat verwijst naar het Trappistenlogo dat op elk flesje Trappistenbier staat. Dit laatste was duidelijk niet naar de zin van de International Trappist Association(ITA) die prompt met een proces dreigde.

Stilleven met witloof en Arh Hvad
Stilleven met witloof en Arh Hvad

Nu kreeg ik toevallig ook te maken met het ITA. Bovenstaande foto had ik namelijk gepost in de Facebook groep ‘Straffe Streekbieren’ en ook dat was blijkbaar niet naar de zin van de waakhond der Trappisten. Enkele dagen later kreeg ik volgend berichtje binnen via messenger:

Beste,

Als woordvoerder van de Internationale Vereniging Trappist (zie : https://www.facebook.com/International-Trappist-Association-261918867189829/) zou ik u erop willen wijzen dat het bier Arh Vhad van Mikkeler een zware inbreuk pleegt tegen ons trappistenbier Orval en tegen ons zeshoekig label ATP. Een gerechtelijke procedure tegen Mikkeler is aan de gang. Ik heb de beheerder van de prachtige Facebookpagina “Straffe streekbieren” gevraagd om uw bericht van 07 nov om 16:13 te verbergen.

Heeft u nog vragen? Aarzel niet om ons een mail te sturen op info@trappist.be. Zie ook www.trappist.com.

Met dank voor uw begrip en vriendelijke groeten,

Bij het ITA slagen ze er al niet in van de naam Mikkeller correct te schrijven, het is behoorlijk straf dat ze hun protectionistische tentakels zo ver willen uitslaan. Dat Mikkeller mogelijk een inbreuk heeft gepleegd tot daar aan toe, inbreuken tegen trademarks zijn altijd een delicate zaak ook al betreft het hier een simpel zeshoekig logo, daarmee heb ik natuurlijk niets te maken. Ik kan trouwens best begrijpen dat de vereniging haar ‘keurmerk’ met hand en tand verdedigt maar het neigt meer naar puur commercieel protectionisme(want dat is zo een beschermd logo/merk natuurlijk) als ze er niet in slaagt van een eerbetoon of parodie te onderscheiden van commercieel plagiaat. Dat het ITA trouwens ietwat achter de feiten aanloopt blijkt ook want dit bier is al op de markt sinds begin 2013. Mogelijk heeft de grootschalige verdeling via Delhaize ze wakker geschud.media_l_6390158Het logo dat ooit in het leven werd geroepen om een onderscheid te maken tussen de door de monniken zelf(met een flinke schep zout te nemen)in de abdij gebrouwen bieren en de zogenaamde abdijbieren die enkel nog een historische link hebben met een abdij (Leffe, Grimbergen, Guldenberg, Postel,…..) is geenzins een kwaliteitslabel, het is een merk dat Trappistenbieren onderscheidt van de rest. Een Trappist is trouwen geen bierstijl zoals veel mensen denken, de grote diversiteit aan stijlen binnen de Trappistenbieren maakt dat wel duidelijk. Voor het label er was pikten grote brouwerijen in op de Trappisten trend, de waas van historiek en kwaliteit die rond deze bieren hangt is een goed verkopend element, en brachten deze ook bieren uit onder de noemer Trappist. Geen enkele van deze bieren werd echter in een abdij gebrouwen en bij velen moest je al over flink wat fantasie beschikken om de link naar een abdij te willen zien. Een hoopje stenen was soms al genoeg. Bij Mikkeller niets van dit alles echter; geen verwijzing naar een abdij, geen hoopje opgegraven stenen ergens onder een lapje Deense grond, geen goedkoop meesurfen op de Trappisten hype maar gewoon humor, parodie.

Mikkeller heeft ondertussen onder druk van de vereniging de naam en het etiket van het bier aangepast in een hun typerende stijl. De naam veranderden ze naar Hva Såå?! wat zoveel betekent als ‘So What?’ of voor de goede verstaander: ‘fuck off, let’s move on’. Het ITA haalt haar slag thuis maar je kan je afvragen wat zulke acties als resultaat hebben. Dient het echt om de puurheid van de Trappistenbieren te vrijwaren van infiltranten of is het simpelweg het platwalsen van iedere concurrent. Dan heb ik het ook niet enkel over dit specifieke geval want ook buiten de Trappisten wordt er al eens gevochten tussen brouwers, zie Kwak vs. La Corne, Lagunitas vs. Sierra Nevada, Brugze Zot vs. Vlaamsche Zotten,….Ik heb er zo mijn bedenkingen bij, concentreer je in de eerste plaats op het maken/uitbrengen van goed bier!

©Mikkeller
©Mikkeller

Als je dit bier nog wil vinden zal je snel moeten zijn, de naamsverandering is officieel, vermoedelijk kan je het bier hier en daar nog vinden bij Delhaize of online bij menig webshop. Twijfel er niet aan om dit collector’s item te kopen en deel gerust enkele foto’s op sociale media, kwestie van het ITA nog wat op stang te jagen.

Cheers

Belgian Beer Geek

3 gedachten over “The curious case of Orval vs. Mikkeller

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s