Weet wat er in je glas zit!

SAMSUNG CSC

Het gaat nogal zijn gang de laatste tijd. Je hebt je glas nog maar net leeg of er staat al een spiksplinternieuw bier voor je neus, royale schuimkraag en fancy etiket incluis. ‘Het gaat goed met onze Belgische biercultuur’ hoor ik je al denken want ja, zoveel bieren in aanbod dan moet het wel goed gaan toch? Enige nunace is dan op zijn plaats want niet al te veel mensen stellen zich de vraag waar al die bieren vandaan komen. ‘Uit een brouwerij’ is het logische en correcte antwoord maar er is ook een tussenstap; de bierfirma.

Een bierfirma is een firma die een bier commercialiseert die het heeft laten brouwen op bestelling bij een brouwerij, dikwijls een brouwerij die niets anders doet dan brouwen voor andere firmas of verenigingen. Zelfs heeft deze bierfirma geen zware investeringen gedaan in brouwmateriaal maar kan ze zich daarentegen volledig focussen op de marketing/branding van het bier. Allemaal geen probleem, het gaat de diversificatie en het aanbod ten goede. Echter wringt het schoentje ietwat bij de info die de klant bereikt over deze bieren. Als er op het etiket niets staat aangegeven betreffende de herkomst van het bier blijft de klant in het ongewisse en wordt hij, opgelet groot woord, voorgelogen. SAMSUNG CSCDikwijls krijg je mooie verhaaltjes voorgeschoteld die niet altijd even correct zijn, er wordt een commercieel goed verkopend verhaal gecreërd. Nu, die goed verkopend verhaaltjes vind je ook dikwijls bij echte brouwerijen. Als er op het etiket of op de reclameslogan iets staat in de trant van ‘gebrouwen volgens eeuwenoud recept’ mag je sceptische kant wel even bovenkomen. Nu kan je zeggen dat dat onbelangrijk is, wat telt is de kwaliteit van het bier en dat klopt ook. Het gevaar ligt echter in het feit dat deze bierfirmas de echte brouwerijen dreigen te verdringen/overschaduwen. Die eerder aangehaalde focus op marketing/verkoop heeft hier natuurlijk iets mee te maken en vandaar dat het belangrijk is dat je je vragen stelt bij wat je aan het drinken bent. De recente uitgave van het Brussels Beer Challenge festival toont aan dat er kwaliteit is tussen deze bierfirmas getuige de toename van medailles die naar deze commercanten gingen maar ook daar werd het verschil tussen een brouwerij en bierfirma niet gemaakt, spijtig.

Bier is een hot item momenteel en velen proberen een graantje mee te pikken van die populariteit en daar is niets mis mee zolang het op een eerlijke manier gebeurt die de consument fair behandelt. Een eerste stap als bierfirma kan ook leiden tot een latere uitbouw naar brouwerij wat ik natuurlijk toejuich.

Ik kan alleen maar ijveren voor een eerlijke transparantie in de bierwereld met duidelijke vermelding op het etiket van de afkomst van het bier. Wees bewust als consument, stel je vragen bij het product, zoek er wat over op en leer. Een brouwerij pompt zijn hart en ziel in het zelf gebrouwen bier, een bierfirma pompt evenveel hart en ziel in een product. Het zijn niet onbelangrijke nuances dus weet wat er in je glas zit!

Cheers

BelgianBeerGeek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s