Volgend artikel trok sterk mijn aandacht op het wereldwijde web;
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/brusselse-brouwerijen-niet-biermuseum
Dat de fameuze biertempel er komt in het beursgebouw hartje Brussel is geweten. Dat het hele project voor een groot stuk gesponsord wordt door de vereniging van de Belgische brouwers weten we ook. Dat de sponsoring gebeurt a rato van de productieomvang ook, de grote spelers dragen het meeste bij en krijgen aldus waarschijnlijk ook het meeste plaats. Begrijpelijk, het financiele plaatje van om en bij de 30 miljoen euro moet ingevuld worden. Dat ze hierbij voorbij gaan aan 2 brouwerijen die zo verankerd zijn in Brussel is niet alleen spijtig maar zal ook een vertekend beeld geven van ons bierlandschap. De massa’s toeristen die verwacht worden( ze mikken op een 400.000 per jaar) zullen deze biertempel bezoeken en buiten komen zonder weet te hebben van Brasserie De La Senne en Brasserie Cantillon. Zelfs een voor de streek zo belangrijk product als de geuze en lambiek zal voornamelijk door de grote industriële spelers vertegenwoordigd worden. Geen Girardin, 3Fonteinen, Hanssens,….Wel de aangezoete geuze van een Mort-Subite of Belle Vue die mijlenver van het authentieke spul staat. Laat ons hopen dat er op zijn minst nog een Boon zal staan om dit stukje terroir te verdedigen. Boon dat in handen is van Palm krijgt misschien wel een verdiend plekje in deze tempel….
Een gemiste kans! Aan jou en mij om te verspreiden dat er meer is dan dit.
Cheers
BelgianBeerGeek